«Ми маємо справу з найскладнішим, неоціненим, найдорожчим, що є в житті, – з людиною. Від нас, від нашого вміння, майстерності, мистецтва, мудрості залежить її життя, здоров’я, розум, характер, воля, громадянське й інтелектуальне обличчя, її місце і роль у житті, її щастя» – цими словами великого педагога Василя Олександровича Сухомлинського розпочалися педагогічні читання «Виховання громадянина і патріота у творчій спадщині Василя Сухомлинського», які традиційно проходять у Хмельницькому обласному центрі науково-технічної творчості учнівської молоді на початку весни.
Педагогічна спадщина Василя Сухомлинського грандіозна за обсягом і багатством гуманістичного змісту. Усе найцінніше, створене ним, назавжди увійшло до скарбниці вітчизняної педагогіки та національної духовної культури.
Василь Сухомлинський особливу увагу звертав на проблему громадянського виховання, яке є могутнім стимулом у боротьбі за розбудову нової незалежної України. Він зазначав, що саме через громадянську активність, безпосередню участь у громадських справах і можна виховати справжніх патріотів.
Педагогічні працівники Хмельницького обласного центру науково-технічної творчості учнівської молоді, на чолі з директором Г.Гончаруком та заступником директора з навчально-методичної роботи М.Гаєвською, переглянули документальні відеофільми про педагога, а також виступили з цікавими та змістовними доповідями.
Серед розглянутих питань: «Громадянське виховання: погляд на проблему через творчість В.О.Сухомлинського»; «Виховання громадянина і патріота – стратегічне завдання закладу освіти»; «Ідеї патріотичного виховання у спадщині Сухомлинського»; «Виховання у колективі»; «Провідні ідеї Василя Сухомлинського в освіті сьогодення»; «Професійний розвиток педагога у сучасному освітньому просторі (за педагогічною спадщиною В.О. Сухомлинського)»; «Педагогічна спадщина Василя Сухомлинського».
Сьогодення засвідчує: творчість В.О. Сухомлинського належить до тих здобутків української та світової педагогічної науки і практики, які є фактично невичерпними, а його гуманістичні ідеї – це ідеї майбутнього. На сучасному етапі духовного відродження педагогічна спадщина Василя Сухомлинського набуває особливої актуальності, оскільки сприяє розв'язанню таких педагогічних завдань, як формування національної гідності та піднесення людини, яка утверджує в собі свідому громадянську позицію.
Досвідом роботи із використання спадщини Сухомлинського поділились: методист Декалюк Г.Г. «Василь Олександрович Сухомлинський – учитель, філософ, мудрець», викладач Свідер Л.М. «Система вимог В.Сухомлинського до діяльності педагога». Салахова Н.А. «Проблема розвитку творчої особистості педагога та учня у педагогічній спадщині В.О. Сухомлинського»., Азовський М.Ю.«Ідеї патріотичного виховання у спадщині В.Сухомлинського», Леонова Н.А. «Творче використання ідей В.О.Сухомлинського у педагогічному просторі вчителя – словесника», Гондар В.В. «Знання потрібні перш за все для того, щоб стати людиною. Використання ідей В.О. Сухомлинського на уроках фізики», Ткачук І.Б. «Практичне впровадження ідей В.Сухомлинського в процесі викладання хімії», Зуєва І.В. «Використання педагогічної спадщини В.О.Сухомлинського на уроках фізичного виховання. Здоров’язберігаючі технології».