Помилки при виборі професії.

  1. Ставлення до вибору професії як до незмінної.

У будь-якій сфері діяльності відбувається зміна заняття, посади у міру росту кваліфікації людини. При цьому найбільших успіхів досягає той, хто встиг спробувати себе в тому чи іншому роді занять.

Проаналізуйте ситуацію на ринку праці. Зверніть увагу на те, що з кожним роком з'являються нові професії. Будьте готові до того, що прийдеться регулярно підвищувати кваліфікацію, освоювати

суміжні спеціальності.

  1. Думки про престижність професії.

Відносно професії забобони проявляються в тім, що деякі важливі для суспільства професії, заняття вважаються непристойними. А наприклад, економіст або психолог не більш корисний для суспільства, ніж хімік або слюсар. Престиж професії повинен враховуватися – але після врахування Ваших інтересів і здібностей. Інакше будете власником «модної», але не тієї спеціальності, що приносить задоволення. Або, чого доброго, виявитеся непридатними для виконання основних робочих функцій.

  1. Вибір професії під впливом товаришів.

Професію людина обирає за своїм «смаком» й «розміром» так само, як одяг і взуття. Почуття групи, орієнтація на однолітків – дуже позитивні особливості юнаків певного віку. Вони потрібні для освоєння норм поведінки в суспільстві, формування образу «Я» і самооцінки. Тому оглядайтеся на інших, порівнюючи (себе із друзями), а не сліпо повторюючи. Намагайтеся побачити, чим Ви відрізняєтеся від товаришів – і в чому Ви подібні. Це допоможе зрозуміти, що хтось обирає професію пожежника (значить він – ризикова людина), а іншому ця професія може не сподобатися (адже він дуже обережний і розважливий).

  1. Наслідування професій своїх кумирів. 

При виборі професії треба враховувати насамперед особливості даного виду діяльності, а не обирати професію, керуючись симпатією до людини, що займається даним видом діяльності.

  1. Захоплення тільки зовнішнім або частковим аспектом професії.

За легкістю, з якою актор створює на сцені образ, стоїть напружена, буденна праця. А журналісти не завжди виступають у телепередачах – частіше вони перелопачують масу інформації, архівів, розмовляють із десятками людей – перш, ніж підготують 10-хвилинне повідомлення, що, до того ж, озвучить інший (диктор на телебаченні).

  1. Ототожнення шкільного навчального предмета з професією або погане розрізнення цих понять. 

Є такий предмет, як іноземна мова, а професій, де потрібна здібність до мови, багато – перекладач, екскурсовод, телефоніст міжнародного зв'язку тощо. Тому при виборі професії треба враховувати, які реальні заняття й професії за цим предметом стоять.

  1. Невміння або небажання розібратися у своїх особистісних якостях (схильностях, здібностях). 

Розібратися в собі самостійно досить важко, тут на допомогу можуть прийти профконсультанти, батьки, учителі, товариші. Корисними також можуть виявитися психологічні тести та статті й публікації на тему популярної психології. Завдання тестів – активізація діяльності по самопізнанню (самоспостереженню, самоаналізу), а не видача готової відповіді на питання про те, ким необхідно бути.

  1. Незнання/недооцінка своїх фізичних особливостей, недоліків, істотних при виборі професії. 

Існують професії, які можуть бути протипоказані за станом здоров’я, тому що можуть погіршити його. Таких професій небагато, до них належать в основному ті, у яких потрібне тривале напруження певних фізіологічних систем. Програмісти сильно напружують очі, а льотчики – серце.

  1. Незнання основних дій, операцій при розв'язанні чи обмірковуванні завдання при виборі професії. 

При вирішенні завдання з математики, приходиться виконувати певні дії в певній послідовності. Було б розумно обрати такий підхід і до вибору професії.

 

Що впливає на вибір професії?

  1. Особисті професійні плани. Під планом у цьому випадку маються на увазі Ваші уявлення про етапи освоєння професії.
  2. Здібності. Про своєрідність своїх здібностей треба судити не тільки за успіхами у навчанні, але і за досягненнями в інших видах діяльності.
  3. Інформованість. Важливо подбати про те, щоб отримана інформація про ту чи іншу професію не виявилася недостовірною, перекрученою, неповною, однобокою тощо.
  4. Схильності. Схильності виявляються в улюблених заняттях, на які витрачається велика частина вільного часу.
  5. Позиція старших членів родини. Є старші, котрі несуть пряму відповідальність за те, як складається Ваше життя. Ця турбота поширюється і на питання про Вашу майбутню професію.
  6. 6. Позиція друзів. Дружні зв’язки у Вашому віці вже дуже міцні і можуть дуже вплинути на вибір професії. Можна дати лише загальну пораду: правильним буде рішення, що відповідає Вашим інтересам і збігається з інтересами суспільства.
  7. Позиція вчителів, шкільних педагогів. Спостерігаючи за поведінкою, навчальною і поза навчальною активністю старшокласників, досвідчений педагог знає багато такого про Вас, що приховано від непрофесійних очей і навіть від Вас.
  8. 8. Рівень домагань на суспільне визнання. Плануючи свій трудовий шлях, дуже важливо подбати про реалістичність своїх домагань.